پنج دشمن کار تیمی

اگر چه تشکیل یک تیم متحد و یک دست مشکل به نظر میرسد , اما پیچیده نیست و مسئله اصلی این است که سادگی آن حفظ شود .خواه در مقام مدیریت یک شرکت چند ملیتی باشیم , خواه مسئول یک قسمت کوچک در دل یک سازمان بزرگ و خواه عضو یک تیم کوچک .

در کارهای تیمی سازمان ها دو نکته به چشم می خورد: اول این که تیمی اصیل  و واقعی در بیشتر سازمانها هم چنان دست نیافتنی است و دوم این که سازمان ها به این علت در کار تیمی شکست می خورند که ناآگاهانه در گیر پنج آفت خطرناک میشوند .

این آفت ها کاملا به هم چسبیده اند و نمیتوان آنها را از یکدیگر جدا کرد ولی هر یک از آنها میتوانند به کار تیمی آسیب زیادی وارد می کنند .

این آفت ها عبارتند از :

1- بی اعتمادی اعضای تیم به یکدیگر :

دلیل این آفت بی میلی تیم به آسیب پذیر شدن در میان جمع است . آن دسته از اعضای تیم که از صمیم قلب سفره دل خود را در حضور دیگران نمی گشایند و ضعف ها و خطاهای خود را پنهان می کنند زمینه بروز اعتماد را نابود می سازند .

2- ترس از برخورد :

در تیم هایی که بی اعتمادی حاکم باشد امکان برخورد صادقانه آرا و عقاید از بین میرود و جای آن را بحث های لفافه دار و اظهار نظرهای جانب دارانه میگیرد .

3- عدم تعهد :

نبود برخوردهای سالم , زمینه ساز مشکل دیگری میشود که عدم تعهد نام دارد . اگر افراد نتوانند در جریان بحث های باز و پرشور نظرهای خود را بگویند هیچ گاه و یا به ندرت خود را به تصمیم هایی که گرفته میشود پایبند میدانند , هر چند در نشست ها و در حضور دیگران تظاهر کنند که آن را پذیرفته اند .

4- پرهیز از مسئولیت پذیری :

عدم تعهد و مشارکت واقعی اعضای تیم , باعث میشود اعضا از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند .

5- بی توجهی به هدف و نتیجه کار :

نپذیرفتن مسئولیت , باعث بی توجه شدن اعضا به نتیجه کار میشود . زیرا اعضای تیم نیازهای فردی خود را بر هدف های تیمی ترجیح میدهند .

خصوصیات تیم های یک دست :

1- اعضا به یکدیگر اعتماد دارند .

2- درگیر بحث های آزاد و برخورد آرا و عقاید میشوند .

3- به تصمیم ها و برنامه ها متعهد هستند .

4- برای ثمر بخش کردن و اجرای آن تصمیم ها و برنامه ها از یکدیگر مسئولیت میخواهند .

5- همه فکر و ذکر آنها رسیدن به هدفهای جمعی است .

یک تیم همانند حلقه های یک زنجیر است . اگر نقص کوچکی در کار تیمی پدید آید تمام کار تیمی آسیب خواهد دید .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد